Učím se účetnictví

Učím se účetnictví na úterní zkoušku. Moc jsem tomu zatím nedal, začal jsem včera. Jak se tak prodírám účetními zásadami a předpoklady, výkazy a účty, snažím se udělat si na tenhle na VŠE povinný předmět nějaký ucelený názor. A tápu.

Co mluví v jeho prospěch:

  • Studuji ekonomickou školu, a i když jsem na Fakultě informatiky a statistiky a oboru Informatika, asi bych neměl odejít účetnictvím zcela nepoznamenaný.
  • Účetnictví se v určité podobě a míře hodí v životě většině lidí. Především pak živnostníkům (do téhle skupiny se řadím), majitelům (do téhle také) a statutárním orgánům firem a podnikatelům obecně. Vesměs ale přijde vhod všem, kdo alespoň jednou v životě drželi v ruce vlastní daňové přiznání.
  • Nakonec, některé prvky účetnictví by měl znát snad úplně každý, kdo používá peníze (Znáte někoho kdo ne?), protože ovlivňují i osobní finance. Sem řadím znalost rozvahy a výsledovky, aktiv a pasiv nebo náklady, výnosy, příjmy a výdaje a rozdíly mezi nimi.

A co proti němu:

  • Většinu látky probrané v účetnictví v dnešní době nikdo v životě nepoužije. Pro budoucí profesionální účetní je obsah tohoto předmětu příliš zjednodušený, pro živnostníky a podnikatele naopak moc teoretický. V době elektronického vedení účetnictví už za vás většinu základní práce udělá počítač a na složitější úkony stejně potřebujete specialistu.
  • Místo praktických aplikací nás učí teorii. Je pěkné znát detailní klasifikaci metod finanční analýzy, na druhou stranu ani po dvou semestrech účetnictví bych bez samostudia neuměl vést vlastní daňovou evidenci.
  • Účetnictví se učíme vytržené z kontextu. Podobně je to s ostatními předměty: Na právu nás naučí rozdíly mezi obchodními společnostmi, na managementu nám do hlavy vtloukají organizační struktury podniku, na marketingu čtyři P atd. Nikdo se ale nestará o to, jestli si studenti získané informace dokážou propojit dohromady a především, jestli je zvládnou nějakým způsobem využít v praxi. Není se pak čemu divit, že Studenti VŠE se podnikání bojí (Článek původně vyšel ve Studentském listu). K založení firmy vám totiž ani deset semestrálek o minimálně 3000 slovech nepomůže.

Protože osobně považuji účetnictví a především některé jeho aspekty za důležité, ale nelíbí se mi způsob jeho výuky na VŠE, zajímá mě váš názor. Co by měl každý člověk o tomhle oboru znát? Jaké části účetnictví používáte ve své každodenní podnikatelské praxi nebo v osobních financích? Komentáře jsou vám plně k dispozici.

…a v úterý mi držte palce, ať si nevytáhnu finanční analýzu. ;-)

28. 10. 2007  ~  Komentáře Komentáře [23]  ~  Kotva trvalý odkaz   ~  

« | »

Komentáře

  1. Uživatel  Tomáš Fejfar napsal 28. 10. 2007 v 23:53:

    Na komentář to bylo moc dlouhé :)

    http://blog.red-pill.cz/…splneny-sen/

  2. Uživatel  habendorf napsal 29. 10. 2007 v 00:19:

    Mně se účetnictví na VŠE tak hrozně moc líbilo, že jsem si ho pro jistotu v následujícím semestru zopáknul :o)

    Bakalářku jsem dostal až po výslovném slibu, že se tím nikdy živit nebudu :o)

    Na druhou stranu, jak známo, daně jsou trestem za nevhodně vedené účetnictví :o)

  3. Uživatel  Jirka Wetter napsal 29. 10. 2007 v 00:21:

    O účetnictví toho moc nevím, ale obecně považuji koncept našeho školství za špatný. Cílem je nabiflovat se nazpamět co možná největší množství látky, ale na praktické využití (a někdy i pochopení látky) se nějak zapomíná.
    Znal jsem například člověka s „fotografickou pamětí“. Byl schopen odvykládat cokoli, co si přečetl. Měl samé jedničky. Problém byl v tom, že vůbec (ale opravdu vůbec) nevěděl, o čem mluví, nechápal ani základní souvislosti atd. Horší vizitku pro školu, která takovému studentovi dá jedničky, si už neumím představit.

    Co jsem ale zachytil v tisku, tak nová reforma školství se bude snažit jít správným směrem – umět informace vyhledávat, používat, uplatňovat, ne dělat z lidí chodící encyklopedie

  4. Uživatel  Pavel Kout napsal 29. 10. 2007 v 00:27:

    Sice to absolutně nesouvisí s účetnictvím — ale ty už jsi zpátky, Vašku? Tak tedy vítej! :-)

  5. Uživatel  Mirek napsal 29. 10. 2007 v 03:19:

    Přiznám se, že mám úsměv od ucha k uchu… vzpomněl jsem si na své časté rozhořčení v dobách, kdy jsem také studoval VŠ… dnes to s odstupem času vidím jinak – i když částečně zkresleně vlivem toho času.

    Především, vazeb a souvislostí je o několik řádů více, než samotných stavebních kamenů, tzn. faktů. Pět let je prostě málo a tak se VŠ musí chtě nechtě omezit na to, že vás zde vezmou za ruku a vodí temným lesem a jenom ukazují – tady je tohle, tady tamto a nechají si vás s tím krátce pohrát. Smyslem je, aby člověk získal představu, co vše tam je… až se do lesa pak vrátí sám. Opravdu platí, že nikdy nevíte, co se vám kdy bude hodit – nevěřil jsem tomu, ale život mi to potvrdil.

    Mám osobní zkušenost, že vazby a souvislosti jsou dost často nesdělitelné – ano, člověk se je jaksi nemusí biflovat a může se oddávat jejich pochopení (vypadá to sympatičtěji), ale zkuste se zamyslet: jak můžete pochopit vazby mezi věcmi, které jaksi ani nemáte v RAMce, že :o)

    Mimo to, vazby mezi jevy bývají tak složité a vzájemně svázané, že je člověk často pochopí až po mnoha letech, kdy už sám do temných lesů pravidelně chodívá… a většinou je nepochopí za celý život vůbec – tedy do všech důsledků. Každopádně od lidí, kteří na VŠ učí, bych si jakoukoli indoktrinaci stran vazeb snad raději oželel – v zájmu vlastní bezpečnosti :o)

    (známkování nekomentuju… jde o problém volby univerzálních hodnoticích ukazatelů, stanovení univerzální metodiky měření stupně jejich plnění, realizace vlastního měření v praxi… ajaj… snad Vás uklidní, že po škole se na známky nikdo ptát nebude – musíte to prostě nějak prolézt :o)))

  6. Uživatel  Dan napsal 29. 10. 2007 v 07:10:

    Rozhodně si nemyslím, že se studenti VŠE bojí podnikat;-)
    Základní kurzy účetnictví na VŠE nemají za cíl naučit si sám dělat daňovou evidenci, je to základní seznámení s tématem, nic víc od toho očekávat nejde.
    Je to stejné, jako by student 2. fakulty řekl, že Základy informatiky (nebo jak se to teď jmenuje), které jsou také celoškolsky povinné, ho taky nenaučí vytvářet html stránky, tak k čemu mu to je dobré…

  7. Uživatel  Borek napsal 29. 10. 2007 v 07:21:

    Účto na VŠE jsem dělal tak dva tři roky zpátky a byl to jeden z nejzvláštnějších zážitků. Samozřejmě neumím zaúčtovat ani ň, ale při učení na druhý pokus mi docvaklo takových obecných principů, že zkouška byla v podstatě zajímavou diskuzí o mnoha abstraktních aspektech účtování a tehdy jsem ztratil názor, že účto je hloupá a nudná manuální práce. Přínos tedy plus mínus nula, ale od té doby si cením lidí, kteří umí dobře dělat účto.

    No ale stejně ti přeju, abys to už měl co nejdříve za sebou :)

  8. Uživatel  Václav Štrupl napsal 29. 10. 2007 v 07:54:

    Už měsíc, Pavle, díky za přivítání. ;-)

    Jinak všem dosavadním komentátorům děkuji za jejich příspěvky, i když na mou otázku zatím nikdo neodpověděl. :-)

    Věřte nebo ne, ale tenhle spot neměl být tradičním lamentováním nad stavem VŠE nebo nedej bože celého českého školství. Už jsem si na něj zvykl, nemám ambice ho změnit a také proto mu věnuji jen přiměřené (nepříliš velké) množství času a raději spoléhám na získávání vlastních praktických zkušeností a sebevzdělávání. Rozhodně mě ale zajímá, co vy, jakožto zkušení podnikatelé či podnikavci, považujete z účetnictví a školní látky obecně za důležité a bez čeho byste se v businessu neobešli.

  9. Uživatel  wiru napsal 29. 10. 2007 v 08:45:

    Václav: Mně překvapilo, že jsi mel účto dvousemestrové.. myslel jsem, že na VŠE ho už mají všichni jen v jednom semestru a tudíž se učí úplně jinak. Více úkolů a případových studií, kde se určitě něco z účta naučíš, minimálně potřebný rozhled a základní logiku. Pokud chceš v účtu pokračovat, tak účto 2 ti již myslím dá celkem jasný obrázek, jak účtovat v ČR.. nemyslím si, že by se učilo špatně, jen se ho studenti špatně učí..

  10. Uživatel  wiru napsal 29. 10. 2007 v 08:47:

    omlouvám se za to „mně“.. :D mluvil jsem tady s nekym jinym pri psani a takhle to dopada.. :D

  11. Uživatel  Mirek napsal 29. 10. 2007 v 09:00:

    Podle mého na takovou otázku nejde odpovědět, protože vazba mezi jednotlivými informacemi a jejich využitím v praxi je pokaždé jiná a dopředu nepředvídatelná.

    Za důležité proto považuji ve fázi školy získání velmi širokého přehledu o různých stránkách téhož problému, povědomí o různých pohledech na věc, tedy co nejvíce informací včetně těch zdánlivě okrajových a zbytečných. Těch je subjektivně většina :o)

    Přinese Vám to pak větší svobodu při hledání řešení v praxi.

    Nemůžete se samozřejmě doopravdy učit nic, co Vás nebaví… jestli něco školám chybí, tak je to hra. V rámci ní má jaksi všechno svůj důvod a tak nikoho ani nenapadne se zabývat tím, jestli to, co dělá někdy vůbec použije :o)

    Hm, Vy se potýkáte vlastně s tím, že se pokoušíte v učení obejít epizodický systém paměti – a rovnou jakoby musíte pracovat s pamětí sémantickou, tedy pokud se nechcete věci jen nabiflovat bez toho, aniž byste tušil, co se vlastně učíte (při biflování jsou fakta možná samy epizodou pro další fakta a vytváří se epizodický strom časového průběhu učení). Otázka je, jestli se sémantickou pamětí může člověk pracovat rovnou… nejspíš dost těžko – nebo vůbec (v rámci úlohy ukládání informací)… člověk se podle mého proto vždy snaží fakta navléknout na příběhy a vsadit kulis – třeba fiktivních.… zkuste třeba téma příběhu „budoucí využití v praxi“ nahradit nějakým jiným

    Ale ne, nechci Vám dělat rozbor hlavy… jen Vás možná upozornit na to, co je pozadím Vaší otázky

  12. Uživatel  Václav Štrupl napsal 29. 10. 2007 v 09:22:

    Děkuji za komentáře. Jak je to s účetnictvím v novém evropském kreditním systému nevím, já si ale ještě odchodil poctivě dva semestry. :-)

    Nemůžete se samozřejmě doopravdy učit nic, co Vás nebaví… jestli něco školám chybí, tak je to hra.

    S tímhle se nedá než souhlasit. Připomněl jste mi tím jeden článek, na který jsem nedávno narazil. Viz bod 16.

  13. Uživatel  Mirek napsal 29. 10. 2007 v 10:12:

    jo jo… vyplývá z toho, že když se chce člověk něco hladce naučit, musí si z toho udělat zábavu… neřkuli přímo psinu :o)

    Jestli objevíte způsob, jak lze psinu udělat z účetnictví, dejte prosím vědět… budu Vám v duchu vděčný minimálně každých čtvrt roku, kdy dávám dohromady přiznání DPH :o)))

  14. Uživatel  kajinek32 napsal 29. 10. 2007 v 12:08:

    některý nedostatky, který popisuješ, odstraňuje kurs účetnictví v ECTS. Sice to zabere během semestru víc času, ale řekl bych, že se naučíš mnohem praktičtější věci. Na závěrečný test (není tam ústní zkouška z okruhů) stačí umět z teorie jen minimum, spíš jde o praktivké účtování…

  15. Uživatel  Jiří Baloun napsal 29. 10. 2007 v 14:26:

    „Co by měl každý člověk o tomhle oboru znát?“

    Myslím si, že nic. K čemu bude účetnictví uklizečce, popeláři nebo zdravotní sestře. Spíše bych se pokusil zeptat, co by měl znát každý student VŠE o tomhle oboru (a omezím to pouze na obor Informatika).

    Předpokládá se, že po škole budeš pracovat jak informatik, což znamená některé z těchto oborů: manažer, analytik, vývojář, správce, obchodník, uživatel. Dám příklad. Dejme tomu, že každý z nás bude jednou pracovat s nějakým ERPéčkem. Protože ERP ve své holé podobě (zdůrazňuji holé – myslím tím „ekonomický software“) řeší nějvíce právě účetnictví, bez alespoň základní znalosti účetnictví a jeho principů se neobejdeš (ať už ho budeš vyvíjet, udržovat, prodávat, nakupovat nebo zavádět). Ty potřebné znalosti nejsou třeba velké – stačí porozumět principům. Já za sebe jsem s výukou základů účetnictví spokojen. Nedokážu si představit, jak by se mělo vyučovat nějak výrazně jinak. Máš pravdu, že většinu toho prakticky nepoužiješ. Ale ta většina právě slouží pro pochopení těch principů (bez toho by to myslím nešlo). Bez znalosti pojmů jako aktiva, pasiva, výsledovka, rozvaha, cash flow, účetní závěrka, oprávky, odpisy apod. se podle mě jen těžko obejdeme (také s tím, jak vypadá faktura, umět nejenom vědět, co je to rozvaha, ale také se v ní umět orientovat a z toho vyvozovat např. finanční zdraví podniku apod).

    „Místo praktických aplikací nás učí teorii“

    To je pravda. Aplikace se však velmi často a rychle mění. Pokud znáš principy a postupy, můžeš se zorientovat v různých aplikacích, nehledě na to, že jsou si všechny podobné.

    „Účetnictví se učíme vytržené z kontextu“

    S tím souhlasím. I s těmi dalšími předměty. Je možné, že se situace trochu zlepšila (nebo alespoň změnila) po přechodu na Ečkové kredity. Třeba by nám o tom mohl něco říct Jirka Koutný…

    „Jaké části účetnictví používáte ve své každodenní podnikatelské praxi nebo v osobních financích?“

    Účetnictví zatím nepoužívám. Používám daňovou evidenci. Na tu ovšem máme na VŠE specielní předmět 1FU311 Účetnictví a daně individuálního podnikatele (https://pes.vse­.cz/main.php?…), který mohu jenom doporučit.

  16. Uživatel  wiru napsal 29. 10. 2007 v 15:28:

    Přechod na E plán toho podle mého změnil hodně. Aspoň pokud mohu posuzovat s mým spolubydlícím, který studuje plán D, obor finance (já jsem FPH)..

    už je o moc težší věnovat se během semestru jen svým aktivitám či práci.. hodně času zabere domácí připrava – ať již to jsou domácí úkoly, týmové případové studie či příprava prezentací (přijde mi, že s tím se úplně roztrhl pytel, na každém předmětu aspoň 1 prezentace, někdy i 3 za semestr).. Zkrátka většina předmětů jde težko absolvovat stylem, že přijdu jen na testy či předmět vidím poprvé až před zkouškovém. Bodovaná docházka byla i dříve, k tomu přibylo mnoho průběžných testů. Zkrátka přijde mi, že člověk se během semestru o ten předmět musí tak či tak aspoň trochu zajímat, lehce studovat.. některé předměty se ovšem nezměnily ani trošku, ale to už asi záleží na dané katedře.. přístup je zkrátka jiný, je to hodně o tom, že díky důrazu na domácí úkoly, přípravu dopředu na hodinu (v ekonomii se člověk musí naučit kapitolu dříve, než se probírá na cvičení, aby se tam mohla látka procvičit) či seminárním pracím se člověk o předmět musí zajímat, ikdyž ho ani trošku nezajímá. A o tom to asi je.. ikdyž je to časově náročné..

  17. Uživatel  Jancouver napsal 30. 10. 2007 v 06:42:

    Myslim ze jsi zapomel ze uz s ucetnictvim trochu praxe mas. Koneckoncu asistent co vklada faktury do obalek a lepi znamky na obalky je sem tam taky treba. Jen to olizovani obalek ti moc neslo.

    Kdyz uz jsme u toho ucetnictvi, mel bych ti pripomenout ze jeden „invoice“ je porad „past due“.

    PS ve ctvrtek je prvniho tak si dej nastup!

  18. Uživatel  Yuhů napsal 30. 10. 2007 v 23:43:

    Ale hezké holky na VŠE jsou, ne? Proto jsem ti přece radil tam jít. Jinak jsou všechny vysoké školy na jedno a totéž brdo, nemá smysl nad tím dumat. Zavést školné a otevřít konkurenci.

  19. Uživatel  Jiří Lysek napsal 31. 10. 2007 v 07:30:

    Re. 18 Heh vysoké školy nejsou na jedno brdo Yuhů. Je v nich obrovský rozdíl. Zkus jít třeba na takovou medicínu anebo na ekonomku. Do ekonomiky se učit nebudeš muset kdeždo na medině budeš sedět v knihách od rána do dvou do noci. Na každé škole se učí jiným stylem. Každý profesor je jinak obtížný a náročný. S tím zaváděním školného bych taky moc nesouhlasil, ale to je věc názoru.
    Co bych asi udělal na vysokých školách určitě je zrušení bakalářského studia před magisterským. Je to nejhorší věc co mohli vymyslet. Studium se tak hrozně zjednodušilo. Látka, kterou probírají bakaláři se moc nedala srovnat s tou co probírali inženýři. Bylo to o něco složitější a náročnější. Pak po bakalářích už není problém vystudovat jakýkoliv obor to už je vždy jednodušší. Nejtěžší roky na VŠ zrušili a to je špatně. Rozdíl se podle mně projeví až za několik let.
    Jinak co se týká účetnictví dá se ho naučit za jednu noc. Teď mluvím i o vnitropodnikovém účetnictví a o podvojném. Jednoduché se dá zvládnout za dvě tři hoďky.

  20. Uživatel  Václav Štrupl napsal 31. 10. 2007 v 08:56:

    Ale hezké holky na VŠE jsou, ne?

    To si piš. ;-)

  21. Uživatel  Martin Snížek napsal 28. 11. 2007 v 16:46:

    Jinak jsou všechny vysoké školy na jedno a totéž brdo

    A můžu se zeptat, na jakou jsi chodil? (Či spíš na jaké, když je to tvrzení takhle generalizované.)

  22. Uživatel  Věra napsal 22. 01. 2008 v 23:12:

    Vážení,
    pokud čtu vaše komentáře, ,moc se mi líbí a věřte , že máte naprostou pravdu. Já osobně mám účetnictví ráda a ráda ho také učím. Víte ono záleží na tom, jak se to účetnictví vysvětluje a jak ho ten vyučující podává. Mám stejné zkušenosti z VŠ jako vy. Nic jsem se z účetnictví tam nenaučila, protože tam na to namají dobrý učitele a naumí to ani vykládat. Já jsem se to naučila sama. Na přednášky jsem nechodila ,protože nastály za nic, učitelé někteří tomu sami moc nerozumí a dokonce někteří se to teprve učí. To jsem zařila na jedné nejmenované vysoké škole. A představte si , že ona tam ještě pořád učí. Nechápu, jak takový člověk může pracovat. Nejvéce mi na tom vadíto, že ostaním to je jedno. Na jedné VŠ jsem také zažila, že mnoho lidí má Ing.a to jenom podvodem. Chápu vás, že vás to nebaví, ani se vá nedím. Některé učitele bych z VŠ okamžitě vyhodila a poslala je zpátky studovat.

  23. Uživatel  darina napsal 24. 02. 2008 v 10:53:

    Nepomohl by mi někdo poradit, jak se sama naučit základy učetnictvi, stači odkazy na inter. stránky, knihy a tak pod.Dělala jsem učetnictvi pred 26 lety, a ted jsem uplně mimo. Ctěla bych si zase po dlouhe době najit nějakou lepši práci a na kurzy prostě nemam penize. Děkuji.

Napsat komentář

5 nejnovějších spotů