Martine, neopisuj!

Když vám někdo ukradne design nebo jeho část, jedná se o nepříjemnou záležitost. Když ale někdo opíše vaše texty, je to k smíchu. Nebo k pláči?

Hele, to je můj design

vykradeným designem se na webu setkáváme takřka každý den. Dalo by se říci, že Koho nevykradli, jako by nebyl.

Situace se vyvíjí vždycky skoro stejně. Podívejme se na typické případy:

  1. Autor se soukromě ohradí a plagiátor vše v tichosti napraví.
  2. Autor se soukromě ohradí a plagiátor nereaguje. Autor se tedy ohradí veřejně a plagiátor vše v tichosti napraví. Slušný plagiátor (Jak nekonvenční spojení, že?) se pokorně omluví.
  3. Autor se rovnou ohradí soukromě i veřejně a chvíli se nic neděje. Plagiátor časem podlehne vzniklému nátlaku komunity poctivců a vše napraví. Není to už příliš v tichosti, ale stále můžeme říci po dobrém.
  4. Autor se ohradí soukromě i veřejně. Podpoří ho komunita. Plagiátor se brání, ale podlehne. Není to pokorně ani nenápadně, ale autor dosáhne svého. Plagiátor se mimořádně ztrapní a nakonec upadne tiše v zapomnění.
  5. Začátek stejný jako u bodu 4, tentokrát je ale nutno pohrozit soudem. Pro tento bod je typické mávání fiktivními žalobami a psaní absolutních nesmyslů, vycházejících z neznalosti českých zákonů. Tu mají společnou plagiátoři i autoři, ať se na mě nehněvají. Výsledek ničím nepřekvapí – kopie dříve či později zmizí a všichni jsou spokojení:
    • Autor si postěžoval a zvýšil si návštěvnost. Jeho dílo už je opět 100% originální a světově nezaměnitelné. Zkrátka nejlepší.
    • Plagiátor se stal známým. V případech 1, 2 a 3 mu kauza přinesla samá pozitiva, v případech 4 a 5 negativní reklamu, která je však, jak dobře víme, také reklamou.
    • Komunita si užila svoji pospolitost. Všichni se poplácali po ramenou a mohou spokojeně usnout.

U textů je situace jiná.

Hele, asi jsem náměsíčnej

Jak jinak by se totiž mohlo stát, že jsem vymyslel a napsal text pro web, který neznám?

Weby se často graficky podobají, jejich prvky se opakují a všichni autoři se hojně inspirují ve veřejných galeriích. Je těžké rozsoudit, kde končí inspirace a začíná krádež.

Když ale, sakra, vymyslím a napíšu nějaký text a pak si ho přečtu jinde, je dost nepravděpodobné (čti totální nesmysl), že jsem měl podobný inspirační zdroj jako někdo jiný.

Třeba takový Martin Kavka. (Nebo spíš straka?) Koupil si „originální“ doménu www.dobrytext.cz a začal nabízet copywriting. Nevím, kdy přesně to udělal, a je mi to jedno.

Jisté ale je, že pokud chci pro někoho psát texty za peníze, měl bych být schopen napsat alespoň svůj vlastní web. To se ale panu Kavkovi nepodařilo. Posuďte sami:

Porovnání originálního a ukradeného textu

Jedna z vykradených částí mé nabídky copywritingu.

Nadpis Tři kroky k úspěchu… bych ještě pochopil. Ostatně, kromě mého webu něco podobného nabízí na své titulní stránce i naše firma H1.cz. Ale že i kroky samotné dělá pan Kavka stejně dlouhé jako já, to už je na pováženou. Kdyby aspoň můj text vylepšil…

Kdo má více času, nechť porovná i zbylé části mé nabídky copywritingutexty pana Kavky. Není to přesná kopie, vykradení větší části struktury, nápadů a obratů je ale zřejmé.

Myslíte, že pana Kavku kreativní práce copywritera baví, když ho nebaví přemýšlet a vymýšlet něco nového? Mě by to tedy nebavilo, to mi věřte.

02. 05. 2006  ~  Komentáře Komentáře [30]  ~  Kotva trvalý odkaz   ~  

« | »

Komentáře

  1. Uživatel  Marty napsal 02. 05. 2006 v 19:52:

    No, no, no…

    Mluvil jsi s panem Kavkou? Říkal jsi mu, že se Vaše texty trochu shodují? Zajímalo by mě jeho vyjádření.

    Doufám že se neurazíš, ale mě ty texty příjdou přeci jen odlišné (jen se nemohu zbavit dejavu, že ten první odstavec z dobrehotextu.cz jsem někdě četl). Nechci nikoho bránit, ale možná šlo jen o nedorozumění, což nám ale poví až vyjádření pana Kavky.

  2. Uživatel  Jan Kadlec napsal 02. 05. 2006 v 20:00:

    Někdy je těžké vymyslet neotřelé slovní spojení. Občas se podívám do slovíku, jindy využiju nicnedělající přátele. Ale abych ten text ukradl?

    Pan Kavka není copywriter. Spíš dokáže naprosto skvěle praktikovat Krugovo pravidlo Vyškrtejte polovinu slov… To se mu daří skvěle. Fakt že jo.

  3. Uživatel  Pavel napsal 02. 05. 2006 v 20:18:

    No když už se inspiroval mohl napsak kroky 4 nebo nebo 2, nebo více škrtat :) Ve stylu:

    1. Napsat
    2. Zaujmout
    3. Poradit
    4. Přesvědčit
    5. Prodat
    6. Vydělat

    A propo jak už jsem psal u plavacka, co založit kradenyweb.cz nebo ještě lépe kradeny-text.cz nebo jen kradeny.cz (treti domenu volit weg.kradeny.cz text.kradeny.cz). Domeny jsou zatim volné…

  4. Uživatel  Tomáš Kučera napsal 02. 05. 2006 v 21:13:

    Pan Kavka je nesprávně označován za špatného copywritera. Jde totiž o copycopywritera :-)

    Ne, je to hnus.

  5. Uživatel  Fruiko napsal 02. 05. 2006 v 21:24:

    Jo, když někdo krade texty, tak se to těžce dokazuje. :-(

    Texty mi krade někdo pořád (hlavně co se týče chyb ve filmech). Já jsem celkem dobrosrdečná osoba, takže když pod to napíše zdroj, tak si nestěžuji, ale nejhorší jsou lidi co to zkopírují i s hrubkama a potom zapírají, že to psali oni.

    A teď mě dostalo, když jsem si koupil Televizní program a tam byl článek o chybách ve kterém použili moje obrázky k chybám. A víte kdo je podle nich autor? No přeci FotoArchív redakce.

  6. Uživatel  crackonosh napsal 02. 05. 2006 v 21:49:

    Krade se všude a všechno. Mně teď ukradli část textu do „prestižního“ grafického časopisu Font. Hodlám to řešit, jsem zvědavý, co z toho bude, doufám aspoň v omluvu. Asi naivně :).

  7. Uživatel  Pavel napsal 03. 05. 2006 v 05:22:

    [5] ode me si take kdosi pujcil seminární práci a pak mi nadaval, že tam jsou gramatické chyby (kdyby si to přečetl, nebo ukradl poslední verzi).

    [6] to je pravda http://archive­.pirated-sites.com/ nebo http://mapage­.noos.fr/joela­pompe2/

  8. Uživatel  Rekin napsal 03. 05. 2006 v 05:58:

    No nevím jestli vám něco ukradl, spíše se u Vás jen inspiroval… Nikdo přeci nemá a ani nemůže mít patent na slovní spojení.

  9. Uživatel  Ivan napsal 03. 05. 2006 v 07:00:

    Pan Kavka Vam vylepsil texty. Ak teda ste presveceny, ze su Vase, vezmite si ich naspat, aj ked ja si myslim, ze bod 2. nenapisal spravne.

    Dobry text si totiz spravny cas a spravne miesto vie vytvorit.

  10. Uživatel  JaS napsal 03. 05. 2006 v 08:28:

    Copyspace mi žádné ukradené texty nenašel (nepopírám že si jsou podobné).

  11. Uživatel  Václav Štrupl napsal 03. 05. 2006 v 10:36:

    Diskuse kolem plagiátorství se vždy točí okolo hranice mezi krádeží a inspirací. Tu máme každý nastavenou jinak a uznávám, že autor je v této situaci vždy krapet přecitlivělý. Tentokrát jsem i já.

    Na druhou stranu, četl jsem už asi všechny české nabídky copywritingu, takže vím, že stejná služba se dá nabízet různě. Texty jsou si vzájemně v lecčems podobné, ale jako celek se liší podstatně. Z tohoto průměru však pan Kavka vybočuje více než je zdrávo.

    V jeho textech se odráží struktura těch, které jsem psal já, a dokonce i věty se shodují. To, že někde nahradil jedno slovo za synonymum, sice může přesvědčit automatizovaný nástroj, nikoliv ale člověka. Jako příklad na závěr uvedu dvě věty, které přesně demonstrují to, co jsem právě slovně popsal:

    Originál

    Jistě, dovedete popsat svou nabídku, znáte nejlépe svůj web a jeho cíle. Právě to je ale paradoxně Vaším největším hendikepem.

    Kopie

    Ano, svůj web jistě dobře znáte, ale to může být paradoxně Vaším největším problémem.

  12. Uživatel  Huhla napsal 03. 05. 2006 v 10:55:

    [11] V tomhle pripade je lepsi kopie… A podle me je to sice silna inspirace, ale nikoliv plagiat…

    ad clanek, tam je plagiat mnohem mene zvladnuty, zvlast bod 2 je nelogicky.

    Jinak ja bych si osobne cw neporidil, vzdyt to jsou ti, co lidem nejvice lzou ;-)

  13. Uživatel  MiSHAK napsal 03. 05. 2006 v 11:39:

    @Huhla: No silná inspirace je horší kopie…

    Nebudu vás „plácat po ramenou“, ale teď (3. května) je web „trošku“ odlišný. Jediné co zbylo je boxík s podobným sdělením.

    IMHO co takhle vytvořit konsorcium pro unikátnost webu… 99% webů v oboru bude mít podobný obsah.

    A teďka to „poplácání“. Jediné, co je na dobrytext.cz dobré je logo resp. hlavička ne nepodobná hlavičce asi 5 webů co znám… (grafickým stylem)

    BTW: Opravdu to bude zajímavé, až se ozvou autoři ikonek (nejspíš neumí česky :) ), ale to už berte s rezervou.

  14. Uživatel  Václav Štrupl napsal 03. 05. 2006 v 12:01:

    BTW: Opravdu to bude zajímavé, až se ozvou autoři ikonek (nejspíš neumí česky :) ), ale to už berte s rezervou.

    Pokud myslíš ikonky tady na Václaváku, tak až se autoři ozvou, ukážu jim odkaz v patičce s textem famfamfam, který je jedinou podmínkou použití všech grafických ikon, které na webu mám :-).

  15. Uživatel  Dero napsal 03. 05. 2006 v 13:38:

    Když už jsme u toho, já vidím i jistou analogii s mým webem o typografii (http://typogra­fie.dero.name­/), konkrétně v logu (tvar grafického prvku, barvy). Plagiátem bych to neoznačil, uvádím to spíš pro zajímavost.

    A mimochodem, Vašek se rozčiluje zcela poprávu. Kdo trochu rozumí jazyku, tak má zcela jasno, že jde o plagiát.

  16. Uživatel  PHeller napsal 03. 05. 2006 v 20:56:

    Osobně kradení textů jsem již také párkrát řešil. Nejvíce mi pobavilo, když mi na starém webu ukradl jeden maník kompletní povídání o SEO. Tak jsem mu slušně zavolal, aby mi vysvětlil pár věcí o vlastních číslech matic, popodíval jsem si s ním o analýzách slov a nakonec jsem mu řekl, že pokračování nechám na právnících… Do 40 sekund stránka zmizela. Nyní se tam obejvila v mírně změněné podobě opět a já opět přemýšlím že až nebde co dělat, že asi zase zvednu telefon… ;)

  17. Uživatel  Jiří Baloun napsal 04. 05. 2006 v 09:56:

    Nechci se nějak zbytečně navážet, ale rád bych upozornil, že říct o někom, že krade je docela silné obvinění. Pravda, můžete mít třeba řadu pro Vás ( a nejen pro Vás) pádných důkazů. I kdyby byly dostatečně průkazné (a oni třeba jsou), tak se musím ohradit zdejšímu postupu řešení. Myslím, že mnohem vhodnější než takovéto plácání, by byl osobní rozhovor, kde byste si vše mohli vyříkat mezi sebou (a teprve výsledky někde uveřejnit – třeba jako odstrašující případ). Takovéhle zveřejňování údajné krádeže mi připadá v kultivované společnosti nedůstojné a neadekvátní.

  18. Uživatel  llook napsal 04. 05. 2006 v 10:26:

    Říct o někom, že krade je i podle mě dost silné obvinění, i když z trochu jiného důvodu než [17].

    Pokud plagiátorství nazýváme krádeží:

    • Buďto zlehčujeme čin krádeže (situaci, kdy si osoba A přivlastní majetek osoby B a osoba B tím o něj přijde),
    • nebo považujeme duševní parazity za horší zvěř, než si zaslouží.

    [16] Že by pátý bod? Možná si zjistil, co mu případným soudem hrozí a jaký potenciální zisk s jakým rizikem to představuje pro tebe a rozhodl se to risknout.

    Jinými slovy: Soudem bys nic nezískal (kromě stažení stránky) a ještě bys platil soudní poplatky. Ty by sice v případě svého neúspěchu musela zaplatit protistrana, ale až po skončení soudu – tedy nejdříve tak za půl roku.

  19. Uživatel  Petr Brádler napsal 04. 05. 2006 v 18:39:

    S posledním ukradeným designem jsem se setkal u Ondry Pohorského (více: http://www.pbs8­.com/…rsky-revival). Bylo to něco mezi body 1 a 3. Během dvou dnů se vše vyřešilo a všichni mohli být šťastní.. :)

  20. Uživatel  Michal Čížek napsal 06. 05. 2006 v 11:35:

    No vida, parkrát jsem zkusil copyscape a hnedle vypadlo pár plagiátorů – např. „dodavatel internetových řešení“ INETRANS na www.inetrans.cz odcizil hned několik odstavců mého textu z www.ovx.cz a ani si s předěláváním nedali tolik práce, jako ten tvůj Kavka. Nemluvě o chabé kvalitě technického řešeni, ale to už je jen jejich problém.

  21. Uživatel  Michal Čížek napsal 06. 05. 2006 v 19:43:

    Postavili se k tomu čelem, během několika hodin se omluvili a okopírované texty stáhnuli.

  22. Uživatel  právník napsal 13. 05. 2006 v 20:48:

    Pánové domnívám se, že většina z Vás se nevyjadřuje zcela přesně. Je pravdou, že autorská práva k dílu vznikají jeho vytvořením. Nicméně konkrétně u webu je poměrně těžké prokázat, že někdo jiný nevytvořil velmi podobné (ne stejné) texty. Texty jsou kratší, sice podle definice autorského dila rámcově dílem jsou, ale o nějaké slovesné jedinečnosti, námětu atp. lze u technických nebo reklamních textů jen ztěží uvažovat. Tudíž takové dílo, které může v podstatě vytvořit více lidí (není zcela jasně přisuzitelná jedinečnost), už lehce laboruje s tím, že není dílem, na které se vztahuje ochrana autorská. Někteří mě možná chytí za slovo a ano, jistě, chránit lze marketing, goodwill, obchodni metody, nazvy produktu, nazev společnosti atd. a z TOHO vyplyvajici texty, ale ne texty o textexh, resp. SEO v užším slova smyslu. To by pak ten, kdo jednou optimalizoval byl král, protože ostatní by již nemohli. A zase, není nutné diskutovat prosté plagiátorství, ale přepis textu a jeho úprava není trestným činem.

  23. Uživatel  Nina Krause napsal 16. 05. 2006 v 12:53:

    Souhlas s tím co napsal (22) Myslím že o plagiát v tomto případě nejde.

  24. Uživatel  Libor napsal 27. 05. 2006 v 07:14:

    Z těch názoru, co jsem si zde přečetl, se také nejvíce kloním k [22].

  25. Uživatel  Petr napsal 13. 08. 2006 v 13:28:

    Vykrádání textu je normální věc, s tim se nic nenadela ;)

  26. Uživatel  bahara napsal 14. 08. 2006 v 14:57:

    Kradení na webu je bohužel běžné, u mne si můj zákazník změnil hlavičky v metatagu i na stránce a teď tvrdí, že to „vydřel“ po večerech.

    Držím pěsti, ať to dobře dopadne.

  27. Uživatel  Pavla napsal 15. 09. 2006 v 16:45:

    Mě takhle ukradli obsah stránky o morčatech…

  28. Uživatel  Šimon Grimmich napsal 29. 09. 2006 v 13:06:

    No jestli už se kradou i texty o morčatech, tak to už je to skutečně zoufalé ;-)

  29. Uživatel  k800 napsal 26. 10. 2006 v 10:21:

    Plagiatorství je problém .. to každopádně! Ale vy tady zakládáte klub paranoiku. Dokonce ani čeština nemá nekonečný počet slov (sic!).…

    A po přečtení čehokoliv co se vám líbí to máte uložené v podvědomí a stává se to vaší nevědomou (doufám?) inspirací v budoucnu. Po pečlivém prozkoumání by se to dalo „dokázat“… aneb nedělej krávu

  30. Uživatel  Jiří Lysek napsal 18. 12. 2006 v 23:31:

    Krást design stránek se nemá. Je to špatné s tím naprosto souhlasím. Musím akorát dodat, že pokud jde o kradení obsahu existují na webu nástroje, které dokážou zjistit jestli někdo ukradl Váš originální obsah nebo ne. Každý kdo umí hledat si tyto nástroje už dohledá sám. Uvádět zde url nechci.

Napsat komentář

5 nejnovějších spotů